פיגוע בשוודיה – ארבעה הרוגים בפיגוע דריסה במרכז סטוקהולם ביום שישי.

ארבעה הרוגים ו-15 פצועים בפיגוע דריסה במרכז סטוקהולם ביום שישי אחה"צ. החשוד בביצוע המעשה הוא אוזבקי בן 39 שנעצר שעות אחרי הפיגוע בפרבר בצפון סטוקהולם.

פורסם בהארץ: http://www.haaretz.co.il/news/world/europe/1.4009173

האירוע החל קצת אחרי רבע לשלוש אחה"צ כאשר המשאית ששימשה לפיגוע נגנבה בזמן שנהגה פרק בירה במסעדה במרכז סטוקהולם. בעוד הנהג עומד מאחורי הרכב קפץ הגנב למושב הנהג, התניע והחל בנסיעה לעבר רחוב דרוטנינגטן, המדרחוב הסמוך. זהו אחד הרחובות המרכזיים בסטוקהולם והוא היה הומה אדם בשעה זו. ע"פ עדויות ממקום האירוע בשלב זה האיצה המשאית את נסיעתה, העיפה ממקומו פסל בטון שהיווה חסימה לכניסה לרחוב והחלה לדרוס ללא אבחנה בני-אדם שלא הצליחו לברוח אל תוך החנויות הסמוכות. נסיעת המשאית נמשכה כשלוש דקות, מרחק של פחות מקילומטר, וגרמה למותם של ארבעה בני-אדם ולפציעתם של 15 נוספים, עשרה מהם מאושפזים עדיין בבתי-החולים כאשר חלקם נאבקים על חייהם. כאשר הגיעה המשאית אל צומת הרחובות בה ממוקמת אחת הכניסות לתחנת הרכבת המרכזית של סטוקהולם היא התנגשה בחוזקה בחנות כלבו גדולה ועלתה באש. הנהג נמלט מהמקום.

תגובת המשטרה היתה מהירה יחסית. תוך דקות ספורות מהפיגוע העיר התמלאה חסימות ושוטרים חמושים. הפצועים פונו לבתי-החולים ומסוקים הועלו לאוויר. אתרים מרכזיים כמו בניין הפרלמנט, ארמון המלוכה וחנויות גדולות הסמוכות למקום האירוע נסגרו ולנמצאים בתוכם לא התאפשר לצאת החוצה. גם ראש-הממשלה, סטפן לפבן, הגיב מהר וקרא לאירוע "מתקפה על שוודיה" המראה את כל הסימנים של אירוע טרור. לא ברור אם לרוה"מ היה בשלב זה מידע וודאי על כך שמדובר בטרור או שתגובתו היתה על בסיס הערכה ראשונית בלבד.

כשלוש שעות לאחר האירוע חשפה המשטרה במסיבת עיתונאים תמונה של אדם מבוקש שצולם בזירת האירוע וביקשה מהציבור עזרה באיתורו. מאוחר יותר באותו ערב אותר ונעצר אזרח אוזבקיסטן בן 39 בפרבר Märsta (מרשטה) שבצפון סטוקהולם. החשוד הוא ככל הנראה נהג המשאית והאדם המופיע בתמונה שפרסמה המשטרה. ידיעות שהתפרסמו במקורות שונים המקשרות את החשוד לתמיכה בארגוני טרור אינן מאושרות עדיין ע"י המשטרה אבל מוקדם יותר התפרסם ששמו של החשוד הופיע בעבר במודיעין שנאסף על ידי רשויות הביטחון במדינה.

החשוד, שנפצע בהתנגשות המשאית, לא השתמש בחומרי נפץ שהיו ככל הנראה ברשותו ושנמצאו במשאית מאוחר יותר. הוא נמלט מהמקום כשהוא שותת דם והמשטרה שִׁחזרה מאוחר יותר את מסלול ההמלטות שלו שהביא אותו ברכבת עד שדה התעופה הבינ"ל ארלנדה ומשם באוטובוס לפרבר בו הוא נתפס בתחנת דלק.

למרות ששוודיה נמצאת כבר שנים בכוננות לאירוע מסוג זה ולמרות שמומחים ידעו שנמצאים במדינה גורמים המעוניינים לבצע פיגוע, העיר סטוקהולם נכנסה מבחינות רבות למצב של הלם וחוסר וודאות. מערכת התחבורה הציבורית נעצרה כמעט כליל והיתה מושבתת במשך שעות רבות כך שרחובות העיר, כמו גם הגשרים המחברים את 14 האיים המרכיבים את מרכז סטוקהולם, התמלאו באלפי בני-אדם שניסו לעשות את דרכם הביתה. חנויות רבות במרכז העיר סגרו את שעריהן, שמועות לא מבוססות על אירועים ביטחוניים נוספים התפשטו, המשטרה ביקשה מהציבור להישאר בבית, אירועי תרבות שהיו מתוכננים לערב שישי בוטלו ובתי-הקולנוע ומקומות בילוי אחרים היו סגורים. גם במערכות החינוך והתקשורת השוודיות, שאינן מורגלות לאירועים מעין אלו, הגיבו בצורה חריגה – ילדים נאלצו להישאר בבתי-הספר עד שיגיע מבוגר לאסוף אותם וכמה מערוצי הטלוויזיה והרדיו פתחו בגל שידורים ישיר, תופעה שגם היא איננה נפוצה בשוודיה.

למרות הכאוס ניכר היה שהחברה השוודית נחושה להפגין נחישות וסולידריות בשעות הקשות שאחרי הפיגוע. באזורים במרכז סטוקהולם ששותקו בעקבות האירועים נרשמו ביטויים רבים של עזרה הדדית, במיוחד לאלו שלא הצליחו לחזור לביתם. באמצעות הרשתות החברתיות הוצעו מקומות לינה, הסעות וארוחות למי שזקוקים להן, בד בבד שוטרים ואנשי צוות רפואיים התנדבו למלא את המשמרות הרבות שנוספו בעקבות האירוע.

ביום שלמחרת התייחדה שוודיה עם קורבנות הפיגוע. רבים הגיעו למקום האירוע והניחו פרחים, ביניהם גם ראש-הממשלה, שרים, בני משפחת המלוכה וחברי פרלמנט מן הקואליציה והאופוזיציה. דגלים ברחבי המדינה הורדו לחצי התורן, דקות דומיה הוכרזו בכנסיות ובתחילת משחקי כדורגל ועצרת הזדהות בסימן אחדות נגד הטרור מתוכננת סמוך למקום הפיגוע ליום ראשון.

עדיין מוקדם לנתח את ההשלכות הפוליטיות של האירוע. בשלב זה המערכת הפוליטית מאוחדת בגינויים, בהזדהות עם הקורבנות והצהרות על אי-כניעה לטרור. עם זאת, ניתן להעריך שנושאי הביטחון וההתמודדות עם הטרור יהפכו לנושאים מרכזיים בשיח הציבורי בשוודיה, שבשנה הבאה יתקיימו בה בחירות כלליות. בשנים האחרונות מתחזקת בשוודיה התמיכה במפלגת הימין הפופוליסטית "השוודים הדמוקרטיים" שמתנגדת למדיניות ההגירה של ממשלות שוודיה האחרונות. יש המעריכים שהפיגוע ביום שישי יחליש את התמיכה בממשלה הסוציאל-דמוקרטית שסובלת גם כך מאי-אמון בקרב חלקים רבים בציבור ויחזק את התמיכה במפלגת הימין הפופוליסטית הקושרת בין מדיניות ההגירה הנדיבה שהממשלה נקטה בה בעבר לבין איום הטרור על המדינה.

IMG_3393.JPG

כיכר סרגל במרכז סטוקהולם שלושה ימים אחרי הפיגוע. צילום: דיויד סטברו

IMG_3397.JPG

חנות הכלבו בה התנגשה המשאית. צילום: דיויד סטברו

IMG_3406.JPG

מקום הפיגוע שלושה ימים אחרי. צילום: דיויד סטברו

IMG_3414.JPG

טקס ממלכתי בהשתתפות הנהגת המדינה בבניין עיריית סטוקהולם. צילום: דיויד סטברו

 

מאת

David Stavrou דיויד סטברו

עיתונאי ישראלי המתגורר בשוודיה Stockholm based Israeli journalist

כתיבת תגובה