ראשת הממשלה הראשונה בשוודיה התפטרה מהתפקיד, שעות לאחר שמונתה

הפרלמנט בשטוקהולם אישר את מינויה של שרת האוצר מגדלנה אנדרסון הסוציאל-דמוקרטית, במקום סטפן לופבן, שכשל בהעברת רפורמות בשוק הדיור. שעות אחרי מינויה, אנדרסון הודיעה על פרישה ועל כוונתה להקים ממשלה חדשה בראשות מפלגה יחידה.

רויטרס ודיויד סטברו

הפרלמנט בשוודיה אישר היום (רביעי) את מינויה של שרת האוצר מגדלנה אנדרסון לראשות הממשלה. אנדרסון בת ה-54, המנהיגה החדשה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, היא האישה הראשונה במדינה המכהנת בתפקיד. אולם שעות ספורות לאחר מינויה לתפקיד, אנדרסון הודיעה ליו"ר הפרלמנט על התפטרותה. ראשת הממשלה הטרייה מסרה את ההודעה לאחר שמפלגת הירוקים פרשה מהקואליציה החדשה, בעקבות אי אישור תקציב המדינה בפרלמנט. אנדרסון אמרה כי היא שואפת להקים עתה ממשלה חדשה שתישען רק על מפלגתה שלה. בפרלמנט השוודי, ריקסדאג, יש 349 מושבים. 117 מחוקקים תמכו במינויה של אנדרסון, 174 התנגדו, 57 נמנעו ומחוקק אחד נעדר מההצבעה. אף שהיו יותר מתנגדים מאשר תומכים בהצבעה, המינוי של שרת האוצר לראשת הממשלה אושר בכל זאת. הסיבה לכך היא שראשי ממשלה בשוודיה יכולים להתמנות ולמשול כל זמן שהם נהנים מרוב פרלמנטרי של מחוקקים שלא מתנגד להם – מינימום של 175.

מפלגת הירוקים הודיעה כי תתמוך בפרלמנט בהצבעה עתידית על קואליציה חדשה בראשותה של אנדרסון וכך גם מפלגת השמאל "ואנסטרפרטייט". מפלגת המרכז הודיעה כי תימנע בהצבעה. שלוש המפלגות חלוקות אמנם בהצבעה על התקציב אך מלוכדות ברצונן למנוע ממפלגת "השוודים הדמוקרטים" הפופוליסטית והמתנגדת להגירה לקחת חלק בכל ממשלה עתידית. עוד טרם התפטרותה, לאנדרסון לא היו צפויים יותר מדי ימי חסד, ומתברר שאפילו לא אחד. בדברים שנשאה הבוקר לאחר המינוי הבהירה אנדרסון כי היא נערכת להנהיג את המדינה גם אם הפרלמנט ידחה את התקציב לטובת חוק התקציב של האופוזיציה השוודית. "אני בדעה שתקציב האופוזיציה בכללותו הוא משהו שאני יכולה לחיות איתו", אמרה.

המשך: https://www.haaretz.co.il/news/world/europe/.premium-1.10411705

מאת

David Stavrou דיויד סטברו

עיתונאי ישראלי המתגורר בשוודיה Stockholm based Israeli journalist

כתיבת תגובה