השר שיקלי נפגש בכנסת עם בכירי מפלגה שוודית בעלת שורשים ניאו-נאציים

ישראל נמנעה עד כה מלקיים קשרים עם מפלגת השוודים הדמוקרטים, שהוקמה בידי פעילים בתנועות אנטישמיות וניאו-נאציות. המשלחת ביקרה גם ביד ושם: "ברור שיש לנו ערכים משותפים עם ישראל".

פורסם ב"הארץ" (עם יהונתן ליס ונעה שפיגל): https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-01-29/ty-article/.premium/0000018d-5441-d7e4-a7ad-5ef70ce50000

משלחת של בכירי מפלגת הימין הפופוליסטית בשוודיה, השוודים הדמוקרטים, הגיעה השבוע לביקור בישראל וערכה היום (שני) ביקור לא רשמי במשכן הכנסת, שבמסגרתו נפגשה עם שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי. למפלגה, שהיא כיום השנייה בגודלה בפרלמנט השוודי, שורשים ניאו-נאציים ואנטישמיים, והיא אחת מכמה מפלגות אירופיות שישראל נמנעה מלקיים עמן קשרים רשמיים.

המשלחת ביקרה גם ביד ושם, וצפויה בהמשך להגיע לאחד המעברים המחברים בין ישראל לבין הגדה המערבית ולבקר בעיר העתיקה בירושלים. במוזיאון יד ושם הדגישו שחברי המשלחת נרשמו לסיור מודרך שגרתי באתר, כמו כל תייר, ולא קיימו במתחם ביקור רשמי.

גורמים בשוודיה העוקבים אחר המפלגה אומרים, כי הביקור הוא חלק מניסיונה "להלבין" את עמדותיה האנטישמיות והגזעניות באמצעות מיצובה כידידת ישראל. בפוסט שפרסם ראש המפלגה, יימי אוקסון, ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) נכתב: "ברור שלמפלגות שלנו ולאומות שלנו יש ערכים משותפים", בצירוף תמונה שלו עם השר שיקלי. חברי המפלגה אמרו ל"הארץ" שנפגשו עם כמה שרים במהלך שהותם במשכן, אך סירבו לנקוב בשמותיהם.

ישראל נמנעה עד כה ממגעים עם השוודים הדמוקרטים לא רק בשל שורשיה הניאו-נאציים, אלא גם משום שחברי המפלגה הפיצו בשנים האחרונות תיאוריות קונספירציה ודברי תעמולה גזעניים, אנטישמיים ואיסלאמופוביים. שגריר ישראל בשטוקהולם, זיו נבו קולמן, אף הכריז בעבר כי ישראל לא מקיימת ולא תקיים בעתיד קשרים עם המפלגה. השר שיקלי סירב להתייחס לפניית "הארץ" בנושא.

במשרד החוץ, שלא היה שותף לתיאום הביקור, הבהירו היום כי "אין שינוי במדיניות כלפי המפלגה". בין חברי המשלחת שהגיעו לכנסת: ראש המפלגה אוקסון, יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט השוודי, ארון אמילסון, ראשת הסיעה הפרלמנטרית של המפלגה, לינדה לינדברג, וראש סיעת המפלגה בפרלמנט האירופי, צ'רלי וימרש. וימרש הוא אחד משני בכירי המפלגה שכבר ביקרו בישראל, במאי האחרון. בביקור הקודם פורסם שבכירי המפלגה נפגשו עם חבר הכנסת עמית הלוי מהליכוד ועם חבר הכנסת לשעבר מיכאל קליינר, המשמש כיום כנשיא בית הדין של הליכוד.

מפלגת השוודים הדמוקרטים הוקמה ב-1988, כשכמה חברים מתנועות ניאו-נאציות שוודיות שונות החליטו להקים מפלגה חדשה. אחד הפעילים המרכזיים בהתארגנות היה גוסטב אקסטרום, בעברו איש הוואפן אס-אס (הזרוע הצבאית של האס-אס) ופעיל ב-NSAP, מפלגה שוודית נאצית ותיקה. מייסדים נוספים היו חברים במפלגות "עליונות הגזע הלבן", במפלגות ניאו-פשיסטיות וניאו-נאציות אחרות ואחרים היו גלוחי-ראש ממעגלים אלימים ועברייניים.

המפלגה נכנסה לראשונה לפרלמנט השוודי ב-2010, ובבחירות שנערכו לפני כשנה וחצי היא זכתה ביותר מ-20% מהקולות. עד לפני שנים מעטות הוחרמה המפלגה על ידי מפלגות מכל הקשת הפוליטית בשוודיה ולא היתה מועמדת להצטרפות לאף קואליציה. עם זאת, בעקבות שינוי גישה של שתיים ממפלגות הימין המסורתיות, השוודים הדמוקרטים הפכו לאחר הבחירות לחלק אינטגרלי מגוש הימין, והממשלה בשטוקהולם תלויה לחלוטין בתמיכתם. לחברי המפלגה יש השפעה רבה על מדיניות הממשלה, והם מחזיקים בכמה תפקידי מפתח בפרלמנט, בהם ראשות ועדת החוץ, ועדת המשפט וועדת התעשייה והמסחר.

בחודשים האחרונים המפלגה מנסה למצב את עצמה כ"מפלגה הכי פרו-ישראלית בשוודיה" ולהתנער מהעבר האנטישמי והניאו-נאצי שלה. עם זאת, ב-2021 חשף העיתון השוודי אפטונבלדט שמנהיג המפלגה במועצת העיר השנייה בגודלה בשוודיה, גוטנברג, יורגן פוגלקלו, הפיץ ברשתות החברתיות התבטאויות אנטישמיות וגזעניות, כגון "ברור שהיהודים הם שורש כל הרוע בעולם". לפני כשנתיים חשפו שני כלי תקשורת כי כמה מאנשי המפלגה עמדו בקשרים עם תנועות ניאו-נאציות גם בשנים האחרונות. אחד מאנשי המפלגה בדרום שוודיה, יונאס לינגווארן, למשל, פרסם והשתתף בהופעות של להקות רוק התומכות ב"עליונות לבנה" והשתמש בסיסמה "סקינהד 88" (88 היא צורת כתיבה ידועה לכתיבת HH, כלומר Heil Hitler, ד"ס).

מאת

David Stavrou דיויד סטברו

עיתונאי ישראלי המתגורר בשוודיה Stockholm based Israeli journalist

מחשבה אחת על ”השר שיקלי נפגש בכנסת עם בכירי מפלגה שוודית בעלת שורשים ניאו-נאציים“

  1. לא היה מזיק לציין ששני הפוליטיקאים שאתה מזכיר, יונס לינגוורן ויורגן פוגלקלו, פוטרו מהמפלגה. זה לא רק שהשבדים הדמוקרטים טוענים לניקוי השורות, הם גם עושים זאת. בניגוד למשל לסוציאליסטים שלא טוענים שאצלם נקי ולא מסלקים גזענים

כתיבת תגובה